Meglepetés várható az idei nyári gumi teszten?

Írta 2016 feb. 7.

Meglepetés várható az idei nyári gumi teszten?

A nyári gumi tesztek lerántják a leplet a gyártók címkéiről. Az ADAC teszt a világ talán legnevesebb független gumi tesztje, amelyre az egész világ odafigyel. A Gumiwebshop nyárigumis szakemberét kérdeztük, vajon milyen eredmények várhatók az idei nyári gumi teszteken és milyen változásokra lehet számítani az abroncsok piacán.

A szakember szerint az ADAC tesztjeire mindig érdemes odafigyelni, hiszen hiszen egészen új megközelítésből figyelhetjük egy-egy gyártó termékeinek a minőségét. Ha felkapcsoljuk a tévét, a reklámokban csak azt hallhatjuk, hogy az adott termék a legjobb és csak annak megvásárlásával járhatunk igazán jól. Miért lennének kivételek az abroncsok?

 

Érdekességként érdemes elmondani, hogy 2012-ben a Goodyear bevezette a címkézést a saját termékei vonatkozásában. Ezek a címkék tulajdonképpen ugyanúgy néznek ki, mint amiket a hűtők, mosogatógépek, mosógépek és más háztartási berendezések esetében megszokhattunk, annyi kivétellel, hogy az abroncsok esetében az energiaosztályt a gördülési ellenállás váltotta. Mindebből az látszik, hogy a gyártók többé-kevésbé maguk határozhatták meg a termékeik minősítését. Természetesen meg kellett felelniük az elvárásoknak és minden bizonnyal valamiféle ellenőrzéseken is átestek, de a gyakorlatban igen furcsa dolgok is megtörténhettek.

 

Vegyük példának a Bridgestone Ecopia EP001S abroncsát, ami A-A minősítésével összhangban elméletileg remekül teljesít vizes aszfalton és a fogyasztás tekintetében is, a független ADAC teszten viszont finoman szólva is elhasalt. Ilyenkor az egyszerű vásárlóban kételyek ébrednek, hogy valóban azt kapja-e a pénzéért, amit a címke megígér számára. A szakember szerint erre nehéz válaszolni.

 

Nagyon régóta három csoportba soroljuk a gumiabroncsokat. A legalsó kategóriába rendszerint a „no name” márkák kerülnek, illetve a nagy gyártók harmad- és negyedgyártmányai. Ettől a kategóriától nem várhatunk túl sokat, ha hallgatunk az általános előítéletekre és az árszabás alapján levont következtetésekre. Mégis előfordul, hogy egy-egy termék hasonló vagy jobb minősítést kap néhány prémiumkategóriásnak mondott abroncsnál; a tavalyi évben is volt erre példa, amikor az alsó-kategóriás Sava gumija befért a Michelin és a Pirelli közé. Sőt, ha kicsit halkabb menetzajt produkált volna, jól el is verte volna őket az összesített pontok alapján.

 

Megkértük a szakértőt, menjünk bele némi játékba és próbáljuk meg megtippelni, melyik gyártó termékei érhetnek fel a csúcsra az idei nyári gumi teszteken. Noha konkrét következtetéseket nagyon nehéz levonni, alapvetően vannak esélyesebb és kevésbé esélyes szereplők.

 

A szakember szerint érdemes odafigyelni a feltörekvő márkákra, amelyek hatalmas innovációs potenciált mutatnak évek óta és ennek meg is van a gyakorlati jelentősége. Ilyen gyártó a Hankook, amelyet a kissé „kínai” hangzása sokáig hátrányként sújtott, ma már viszont jól csengő márkanévről beszélhetünk. A középkategóriás termékek közül még a Vredestein okozhat meglepetést. Ha ez a két szereplő nem tud beleszólni a nagyok csatájába, akkor minden bizonnyal a Continental, a Dunlop, a Bridgestone vagy a Goodyear nyári gumi között dől el a verseny – véli a Gumiwebshop szakértője. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a Michelin és a Pirelli és áhítozik egy jó eredményre, hiszen feledtetni szeretné a tavaly elszenvedett maflást. Érdekes kérdése lehet még az idei nyári gumi tesztnek, hogy sikerül-e újra bekerülnie egy alsó-kategóriás guminak az elitek közé és ha igen, melyik lesz az. A tavalyi évben a Sava megmutatta, hogy ez nem lehetetlen vállalkozás.